Jeg kan godt lide country. Eller ok: Jeg kan godt lide noget country. 😀 Jeg bliver til stadighed overrasket over nogle besynderlige sange og ikke mindst pudsige tekster. Som når Blake Shelton i Honey Bee efter omkvædet synger: »Yeah, that came out a little country«…
I Girl Crush med Little Big Town synger sangerinden om, hvordan hun har et girl crush: »I got a girl crush, hate to admit it, but I got a heart rush, ain’t slowing down, I got it real bad.« Lesbisk kærlighed i en country-sang, der lå nr. 1 på Billboards Hot Country Songs-liste i næsten tre måneder i 2015? Nej, det handler om, at kvinden er hendes elskedes nye kæreste, og det egentlige mål er ham:
I want to taste her lips
Yeah, ’cause they taste like you
I want to drown myself
In a bottle of her perfume
I want her long blonde hair
I want her magic touch
Yeah, ’cause maybe then
You’d want me just as much
Og så alligevel… Det er altså en mærkelig tekst! Vidunderlig foruroligende sang.
I Sugarland’s Stay er sangeren den forladte kvinde – ikke så unormalt for en country-sang. Men denne gang er det ikke den tro kæreste, men elskerinden. Hele sangen bliver holdt helt intimt kun akkompagneret af guitar og orgel. Videoen er heller ikke helt almindelig, for desperationen er bestemt ikke bare smuk, men så meget desto mere gribende.
Der er selvfølgelig også plads til humor, her i en helt vidunderlig bluegrass-sang om atonal musik. Der er indforståede små vittigheder for den indviede. For eksempel er pausen efter godt to minutter en henvisning til John Cages 4’33”, der simpelthen består af 4 minutter og 33 sekunders pause.
Men altså, 6. december 2017 kunne The Guardian rapportere, at nr. 7 på årets Spotify-liste over »biggest emerging genres« var: Serialisme! Ja, nr. 7, »behind melodic power metal, chaotic black metal, chillhop, trap Latino, future funk and jumpstyle – and ahead of cinematic dubstep, vintage swoon and gamecore.« (Serialisme er som udgangspunkt en form for atonal musik.)
Til sidst må jeg ikke glemme to skønne titler af Laura Cantrell:
- The Whiskey Makes You Sweeter med fortsættelsen: than you are
- I Lost You (But I Found Country Music)


Jeg mener, at en af grundene er det tvetydige metrum: Starter melodien på 1-slaget eller med optakt? Prøv selv at høre:




seksten i en typisk venstrehånds- eller guitarfigur. Ja, det kan også indbefatte afveksling af C med både kvart og sekst, når pianisten fx spiller tonerne a, f og c – hvor guitaristen måske bare spiller C hele tiden. Igen vil der i becifringen som regel blot stå C, for den overordnede akkord er C; det andet er bare udsmykninger, konkrete realisationer, et aktuelt arrangement.