Schenkerbegreber og -symboler
Node uden hals | ![]() |
Node, der „hører til“ en strukturelt mere vigtig tone. |
---|---|---|
Node med hals | ![]() |
Node, der har en funktion i et dybere niveau (middelgrund), og som generelt tilhører den harmoniske regions treklang. Prolongeret tone. |
Bue | ![]() |
Buer angiver en lineær sammenhæng mellem to tonehøjder. Generelt bør ingen toner være uden bue (eller bjælke). |
Konsonerende spring | CS | „Consonant skip“. Melodisk diminution. |
Akkordbrydning | arp | „Arpeggiation“. Melodisk diminution. |
Nabotone | N | „Neighbour note“. Melodisk diminution. Kan være komplet eller ukomplet – enten øvre eller nedre. Ukomplette nabotoner kan være af præfiks- eller suffikstype. |
Gennemgangstone | P | „Passing note“. Melodisk diminution. |
Stiplet bue | ![]() |
Stiplede buer angiver kobling („coupling“, „Koppelung“) – oftest registerflytning („register transfer“) eller middelgrundsprolongation af en enkelt tone. |
Lineært intervallisk mønster | Lineære intervalliske mønstre („linear intervallic patterns“, „LIP“) angiver som regel en klar harmonisk retning til en harmonisk målregion (som regel I). Almindelige mønstre er 6-5, 10-5, 5-10 og 10-7 (interval mellem to stemmer, som regel bas og melodi). | |
Underforstået tone | ![]() |
Underforstået tone („implied note“). |
Stemmebytte | ![]() |
„Voice exchange“, „Stimmtausch“. |
„Dobbeltbue“ | ![]() |
Bruges i bassen til at angive en forbindelse til dominanten. |
Lineær progression | ![]() |
„Linear progression“, „Zug“. Hver tone skal være harmonisk understøttet. Yderintervallet skal passe med det overordnede harmoniske mål. Prolongation af den øverste tone. |
Udfoldelse | ![]() |
„Unfolding“, „Ausfaltung“. En enkelt forgrundslinje, der forbinder to noder i samme harmoniske region, en prolongation af den øverste tone. De to toner kan ses som ét interval på et dybere niveau. Skal være forbundet med et andet interval. |
Afbrydelse | || | „Interruption“, „Unterbrechung“. For eksempel 3-2 || 3-2-1. |
Opstigning | „Inital ascent“, „Anstieg“. Som regel til hovedtonen. | |
Overgriben | „Overlapping“, „reaching over“ eller „superposition“, „Übergreifung“. | |
Dæktone | „Cover tone“, „Deckton“. En flytning eller fordobling af en indre stemme, så den primære melodi „dækkes“ af tonen. | |
Urlinje / ursats | „Fundamental line / fundamental structure“, „Urlinje / Ursatz“. | |
![]() | ||
Start på hovedtone („primary tone“, „primary melodic tone“ eller „head note“, „Kopfton“). |
Læs mere i:
Allan Forte og Steven E. Gilbert: Introduction to Schenkerian Analysis. W. W. Norton and Company, New York/London, 1982.
Allan Cadwallader og David Gagné: Analysis of Tonal Music. A Schenkerian Appoach. Oxford University Press, New York/Oxford, 1998.
Nicholas Cook: A Guide to Musical Analysis (kapitel 2, „Schenkerian analysis“). W. W. Norton and Company, New York/London, 1987.
Salzer, Felix: Structural Hearing. Tonal Coherence in Music. Dover Publications, Inc. New York. 1952.