Jesper Juellund Jensen      

Tjeklister for musikalsk strukturanalyse


Udarbejdet på holdet 3. april 2000. Rækkefølgen af punkterne er ikke prioriteret.


Teeny-pop


Lyd
      Blandt andet live-præg og „kinetiske“ effekter
Ostinater
„Groove“ (rytmisk ostinat) og rundgange (harmonisk ostinat – der måske også er melodisk betinget). Også brugen af ostinater som formdannende element (herunder „dub“-effekt)
Form
Typiske måder at artikulere form på.
Modus (harmonik)
Modus (dur, mol, „bluesmol“?)
Melodik (modus)
Opsplittede fraser (ikke længere „narrative“ melodiske forløb), gentagelser, pentatonik?, kernetoner?
Vokaler
Brugen af flere sangstemmer – enstemmeighed (enten med 1 eller flere vokaler) og flerstemmighed, indflydelse på formen
(Tekst)
„Self-mentioning“

Country


Bas
      Kvintafveksling, akkordforbindende figurer
Trommer
Blandt andet „tog-groove“ („Texas-snare“), samtidighed af to puls-lag.
Instrumentale kommentarer
Guitar (banjo, violin, mundharpe...), typiske figurer osv.
Akkompagnement
Guitar (og selvfølgelig bas og trommer, men de står for sig selv ovenfor)
Kor
Selvstændig(e) stemme(r). Understøttelse/fortykning af melodien. Kor som formdannende element.
Frasering og stemmebrug
...
(Tekst)
...