|
|
|
Introduktion til Schenker-analyse
Kurset er en introduktion til Schenker-analyse, som det praktiseres i Storbritannien og USA, hvor det er den dominerende analysemetode. Udgangspunktet er partiturmusikken, men metoden anvendes også – ofte i modificerede former – i angelsaksisk populærmusikanalyse. Kursets formål er at give et indblik i en anden analysemetode, der kan tjene som alternativ og supplement til metoder, der traditionelt anvendes i Danmark, og en sammenligning vil indgå i kurset. Kurset er rettet mod studerende, der har afsluttet analyse på grunduddannelsen.
Kurset afholdtes onsdag 20. og 27. september, 4. og 11. oktober (uge 38-41) 2000, kl. 13-16 i lokale 7. Kurset var opdelt i to dele:
1) Introduktion Onsdag 20. og 27. september 2000
Første del fungerede som en introduktion for alle interesserede og bestod af to gange 3 lektioner. Fokus blev andet blive lagt på at kunne forstå Schenker-analyser og at kunne udarbejde simple forgrundsanalyser.
Man var velkommen til kun at følge første del.
|
|
2) Øvelser og mere videregående begreber Onsdag 4. og 11. oktober 2000
Anden del, der ligeledes bestod af to gange 3 lektioner, var rettet mod særlige interesserede og omfattede dels mere konkrete øvelser, dels en introduktion til visse videregående begreber (f.eks. „udfoldelse“). |
|
Opgaver
Der var en kursusmappe i kopirummet med artikler, opgaver, løsningsforslag mm. Henvend dig til mig, hvis du vil låne mappen til kopiering. Se i øvrigt nogle almindelige Schenker-symboler.
Opgaver til 27. september 2000
- (Forgrunds-)analyse af B-delen af Mozart-menuet.
- Læs side 27-47 i Nicholas Cook: A Guide to Musical Analysis.
- Eventuelt forgrundsanalyse af takt 1-16 af Mozarts symfoni i g-mol (K. 550).
- Læs eventuelt kapitel 1 (Melodic Diminutions), kapitel 2 (Voice Leading: Counterpoint and Figured Bass), kapitel 4 (Linear Intervallic Patterns), kapitel 5 (Harmonic Relations), kapitel 7 (Basic Axioms), kapitel 8 (The Concept of Prolongation) og kapitel 19 (Review and Refinement: Structural Levels and Linear Progressions) i Allen Forte & Steven E. Gilbert: Introduction to Schenkerian analysis.
- Tænk eventuelt over problemer ved Schenker-analysen.
Opgaver til 4. oktober 2000
- Analyse af Haydn, klaversonate (Hob. XVI/35) (find den lineære progression)
- Analyse af Mozart, symfoni i g-mol (igen: find den lineære progression)
- Eventuelt analyse af Händel, Joy to the World (igen: find den lineære progression)
- Eventuelt analyse af The Platters, Only You (her er der to lineære progressioner – den ene „inden i“ den anden!)
- Eventuelt analyse Mozart, klaversonate k. 283 (kun én lineær progression…)
- Læs eventuelt kapitel 19 (Review and Refinement: Structural Levels and Linear Progressions) i Allen Forte & Steven E. Gilbert: Introduction to Schenkerian analysis.
Opgaver til 11. oktober 2000
- Analyse af Händel, Lecon (lineær progression, opstigen)
- Analyse af Bach, Ich bin’s, ich sollte büssen (udfoldelse, afbrydelse)
- Eventuelt analyse af Mozart, klaversonate i A-dur, K. 331, III (afbrydelse, lineær progression)
- Læs eventuelt kapitel 9 (Prolongation of the Primary Tone: Initial Ascent), kapitel 11 (Introduction to Musical Form; Unfolding of Intervals), kapitel 12 (Fundamental Structure in Complete Units), kapitel 15 (Musical Form and Fundamental Structure: “One-Part“ Forms), kapitel 16 (Musical Form and Fundamental Structure: Two-Part Forms) og kapitel 20 (Review and Refinement: Unfolding, Register Transfer, Overlapping, Motivic Structure) i Allen Forte & Steven E. Gilbert: Introduction to Schenkerian analysis.
Udvalgt litteratur
Allan Forte og Steven E. Gilbert: Introduction to Schenkerian Analysis. W. W. Norton and Company, New York/London, 1982.
Allan Cadwallader og David Gagné: Analysis of Tonal Music. A Schenkerian Appoach. Oxford University Press, New York/Oxford, 1998.
Nicholas Cook: A Guide to Musical Analysis (kapitel 2, „Schenkerian analysis“). W. W. Norton and Company, New York/London, 1987.
Salzer, Felix: Structural Hearing. Tonal Coherence in Music. Dover Publications, Inc. New York. 1952.
|