Jesper Juellund Jensen      

Anden del


Anden del var eksempler på konkrete musikalske normer.


Dato

     

Emne

     

Lektier


13. marts
Uge 11

Blues
Bluesbaseret rock'n'roll

Læs Jesper Juellund Jensen: „Bluesbaseret rock'n'roll“

Transskription af selvvalgt rock'n'roll-nummer: melodi (evt. bare et vers) + akkorder + form

Analyse af selvvalgt nummer


20. marts
Uge 12

Pop
„Parlour modes“

Læs Peter van der Merwe: „26. The Parlour Modes“ (side 223-235) i Origins of the popular style – The Antecedents of Twentieth-Century Popular Music

Transskription og analyse af Ben E. Kings Stand By Me, af Sam Cooke You send me eller af Sam Cookes What a Wonderful World


27. marts
Uge 13

Soul
(Bluesbaseret beat)

Læs Rob Bowman: „The Stax sound: a musicological analysis“ (side 285-320) i Popular Music. Volume 14/3

Læs Thomas Hammer & Jakob Jensen: „Stax“ i Soul - sort musik i 1960'erne

Transskription og kortfattet analyse af 1. vers og omkvæd af Wilson Picketts Mustang Sally


3. april
Uge 14

Country
Teeny-pop

Find et country-nummer eller et teeny-pop-nummer. Se eventuelt diskografien for teeny-pop.

Overvej typiske/karakteristiske træk. Brug de analysemetoder, du finder anvendelige. Transskriber, hvad du finder nyttigt/nødvendigt.


10. april
Uge 15

Country
Teeny-pop

Find et country-nummer eller et teeny-pop-nummer (hvis du tog country sidst, tager du teeny-pop denne gang, og modsat).

Analyser nummeret i forhold til de tjeklister med vigtige træk, vi udarbejdede i timerne.

Brug de analysemetoder, du finder anvendelige. Transskriber, hvad du finder nyttigt/nødvendigt.


17. april
Uge 16

(Påske)


24. april
Uge 17

(Påske)


1. maj
Uge 18

Country
Teeny-pop

Vælg et eller flere af følgende områder ud og undersøg det nærmere på et eller flere numre:
 
Teeny-pop:   Melodik (specielt i forhold til harmonik).
Teeny-pop:   Ostinattyper (rytmisk, melodisk, harmonisk, sound osv.)
Teeny-pop:   (Lyd, herunder produktion og specielle effekter)
 
Country:   Akkordisk akkompagnement („pludren“)
Country:   Melodik (brug alle de redskaber, vi har set på!...)
Country:   Kor/omkvædsmelodik


8. maj
Uge 19

(Aflyst)


15. maj
Uge 20

Repetition
„Spørgetimer“

Melodisk analyse: Lav en melodisk analyse af 2. vers af The Platters Only You (der ligger en forsimplet transskription i mappen). Inddrag gerne Schenker-analysen. Tænk over kernetoner, længere linier osv.
 
Sidste gang vil i øvrigt forme sig som repetition og „spørgetimer“, hvor I kan komme med generelle spørgsmål til alt det, vi har gennemgået. Det anbefales derfor kort at gennemgå den anvendte litteratur - har I styr på det hele? er der uklarheder? Osv...