Anden del var eksempler på konkrete musikalske normer.
Dato |
|
Emne |
|
Lektier |
|
13. marts Uge 11 | |
Blues Bluesbaseret rock'n'roll | |
Læs Jesper Juellund Jensen: „Bluesbaseret rock'n'roll“
Transskription af selvvalgt rock'n'roll-nummer: melodi (evt. bare et vers) + akkorder + form
Analyse af selvvalgt nummer |
|
20. marts Uge 12 | |
Pop „Parlour modes“ | |
Læs Peter van der Merwe: „26. The Parlour Modes“ (side 223-235) i Origins of the popular style – The Antecedents of Twentieth-Century Popular Music
Transskription og analyse af Ben E. Kings Stand By Me, af Sam Cooke You send me eller af Sam Cookes What a Wonderful World
|
|
27. marts Uge 13 | |
Soul (Bluesbaseret beat) | |
Læs Rob Bowman: „The Stax sound: a musicological analysis“ (side 285-320) i Popular Music. Volume 14/3
Læs Thomas Hammer & Jakob Jensen: „Stax“ i Soul - sort musik i 1960'erne
Transskription og kortfattet analyse af 1. vers og omkvæd af Wilson Picketts Mustang Sally
|
|
3. april Uge 14 | |
Country Teeny-pop | |
Find et country-nummer eller et teeny-pop-nummer. Se eventuelt diskografien for teeny-pop.
Overvej typiske/karakteristiske træk. Brug de analysemetoder, du finder anvendelige. Transskriber, hvad du finder nyttigt/nødvendigt.
|
|
10. april Uge 15 | |
Country Teeny-pop | |
Find et country-nummer eller et teeny-pop-nummer (hvis du tog country sidst, tager du teeny-pop denne gang, og modsat).
Analyser nummeret i forhold til de tjeklister med vigtige træk, vi udarbejdede i timerne.
Brug de analysemetoder, du finder anvendelige. Transskriber, hvad du finder nyttigt/nødvendigt.
|
|
17. april Uge 16 | |
(Påske) | |
|
|
24. april Uge 17 | |
(Påske) | |
|
|
1. maj Uge 18 | |
Country Teeny-pop | |
Vælg et eller flere af følgende områder ud og undersøg det nærmere på et eller flere numre:
Teeny-pop: Melodik (specielt i forhold til harmonik).
Teeny-pop: Ostinattyper (rytmisk, melodisk, harmonisk, sound osv.)
Teeny-pop: (Lyd, herunder produktion og specielle effekter)
Country: Akkordisk akkompagnement („pludren“)
Country: Melodik (brug alle de redskaber, vi har set på!...)
Country: Kor/omkvædsmelodik
|
|
8. maj Uge 19 | |
(Aflyst) | |
|
|
15. maj Uge 20 | |
Repetition „Spørgetimer“ | |
Melodisk analyse: Lav en melodisk analyse af 2. vers af The Platters Only You (der ligger en forsimplet transskription i mappen). Inddrag gerne Schenker-analysen. Tænk over kernetoner, længere linier osv.
Sidste gang vil i øvrigt forme sig som repetition og „spørgetimer“, hvor I kan komme med generelle spørgsmål til alt det, vi har gennemgået. Det anbefales derfor kort at gennemgå den anvendte litteratur - har I styr på det hele? er der uklarheder? Osv...
|
|